Povesti de succes > STAGIU DE PRACTICA LA MUZEUL NATIONAL GEORGE ENESCU

STAGIU DE PRACTICA LA MUZEUL NATIONAL GEORGE ENESCU

R, un tanar adult de 30 ani cu Sindrom Asperger face un stagiu de practica de 3 luni la Muzeul National George Enescu pe pozitia de asistent muzeograf. El are interese in domeniul muzicii, este absolvent de Conservator, si are o mare usurinta in intelegerea si invatarea limbilor straine. Munca pe care R o desfasoara, in calitate de voluntar, consta in traducerea unor scrisori primite de George Enescu de la admiratorii sai, scrisori in diferite limbi straine: franceza, germana, italiana si engleza. Aceasta munca pe care R o face ajuta la alcatuirea si publicarea unei noi carti despre viata lui George Enescu.

R a fost angajat in trecut in doua locuri diferite, in domeniul muzicii. De fiecare data experienta de lucru s-a sfarsit doar dupa cateva saptamani. Familia tanarului a ales de fiecare data sa nu dezvaluie angajatorului si colegilor de lucru diagnosticul si ariile in care acesta intampina dificultati. Esecurile de la locurile de munca s-au datorat neadaptarii la cerintele locului de munca din perspectiva relatiilor sociale: manifestari atipice in grupul de lucru, neintelegerea regulior nescrise precum, intrebari intime adresate colegilor sau nepotrivite cu contextul, slaba capacitate de a face fata mediului social cu multi actori sociali si foarte fluid. Toate aceste elemente de comportament social neadecvate mediului de lucru au condus succesiv la pierderea locului de munca. Esecurile repetate au avut efecte negative asupra vietii sale personale si a stimei de sine si au produs ingrijorari sporite familiei privind viitorul tanarului.

Includerea in proiectul „Start in viata pentru tineri cu autism” a avut impact pozitiv asupra lui R, interventia specializata ajutindu-l sa se regaseasca pe sine, sa capete incredere in fortele proprii si sa isi doreasca sa activeze din nou intr-un mediu de lucru. Consilierul vocational al asociatiei a evaluat cazul, a identificat abilitatile si interesele speciale ale lui R, apoi a cautat un loc de practica potrivit intereselor si abilitatilor innascute si dobandite prin formare profesionala. De asemenea, l-a consiliat si pregatit pentru a lucra ca voluntar in cadrul muzeului. Consilierea a vizat intelegerea de catre tanar a regulilor de comportament social in grup la locul de munca, corectarea acelor comportamente care au fost problematice in trecut, strategii in gestionarea emotiilor, o persoana resursa la care sa apeleze atunci cand are o problema. Consilierul l-a informat pe angajator si pe colegii de lucru despre tanar privind diagnosticul sau, abilitatile si interesele sale speciale, posibilele dificultati care ar putea aparea in unele situatii si cum trebuie sa procedeze pentru a preveni sau depasi anumite dificultati care pot aparea.

In urma dobandirii acestei experiente pozitive de lucru intr-un mediu pregatit si adaptat nevoilor tanarului si a valorificarii potentialului sau ‚de nisa’, exista sanse mari pentru R ca acesta sa fie angajat pe piata muncii libere intr-o pozitie profesionala similara. Aceasta experienta de traducator si cunoscator in domeniul muzicii l-a ajutat pe R sa scoata la suprafata darurile cu care era inzestrat si sa le impleteasca, astfel incat sa devina vizibile si apreciate de catre angajator. R este si un si exemplu de curaj pentru el insusi si pentru colegii cu care el a colaborat in muzeu.

Aceasta poveste de succes a fost posibila datorita sensibilizarii, informarii si pregatirii angajatorului cu privire la potentialul si calitatile speciale pe care unele persoane cu sindrom Asperger le pot detine, dar si prin oferirea, facilitarea de suport emotional si tehnic tanarului in gasirea, potrivirea si mentinerea locului de practica.

comentarii (0) comentarii

Lasă un răspuns

AUTISM ROMANIA - Asociatia Parintilor Copiilor cu Autism
Adresa: Calea Grivitei, nr. 71, Bucuresti, Romania
Tel.: 0731 816 880  |  E-mail: office@autismromania.ro